2011. április 13., szerda

Így lesz bárkiből konyhatündér! 2. rész - Édes, sós apróságok

A második "főzős" postban két édességet és egy avokádókrémet mutatok be nektek, mindhárom elkészítése rendkívül egyszerű. Erre a legnagyobb bizonyíték az, hogy még én is el tudom őket készíteni.

Guacamole
Hozzávalók 2 személyre, nassoláshoz, esetleg előételnek:
  • 1 db nagyobb, érett avokádó
  • fokhagyma
  • lime
  • joghurt vagy tejszín

Számtalan guacamole receptet olvastam és próbáltam már, de tapasztalataim szerint mindenki máshogy szereti: van, aki chilivel, van, aki paradicsommal, van, aki lilahagymával. Ez a verzió, melyet végül kikísérleteztem, azonban mindig elfogyott az utolsó cseppig, így azóta is maradok ennél. Egy időben rengeteg avokádót ettem, de mivel pirítóson kezdett unalmas lenni, áttértem erre a csodás avokádókrémre. Érdemes arra figyelni, hogy mindig a készítés előtt 2-3-4 nappal vásároljuk meg az avokádót, mert a boltok polcaira többnyire éretlen formájában kerül. Akkor jó, amikor a héját benyomva nagyjából olyan puhaságú húst érzünk, mint egy érett őszibarack. A fekete pöttyök is arról árulkodnak, hogy célszerű hamar felhasználni az avokádót, viszont ha már a belseje is fekete, ne használjuk fel. A zöldséget először is vágjuk félbe, és a csúszós, olajos magját késsel ügyeskedjük ki a húsból. A feleket ekkor vágjuk ketté, és hámozzuk meg - az igazán érett avokádóról általában lehúzható a héj - és daraboljuk fel. Ez rögtön mehet az aprítóba vagy a turmixgépbe, ami van otthon, igazából teljesen mindegy. Az avokádóhúst rögtön locsoljuk meg a zöldcitrom levével, nehogy megbarnuljon (ízlés kérdése, de általában én először egy fél lime-ot nyomok bele, majd keverés közben megkóstolom, és ha nem elég savanyú, teszek bele még), majd mehetnek bele a további hozzávalók: egy nagyobb gerezd fokhagyma kellemes, pikáns ízt ad neki, két gerezd már erős, hagymás ízt, ezt is ízlés szerint alkalmazzuk. Egy jó csipet só szintén kell neki, valamint frissen őrölt bors is mehet bele bőven. A joghurt vagy tejszín igazából kihagyható, mert az érett avokádó magától is krémesre pépesedik, de úgy tartalmasabb, és sokkal kellemesebb textúrájú is. Én natúr joghurtot szoktam beletenni, nagyjából fél doboznyit. Ha minden benne van a turmixgépben, tetszés szerint aprítsuk darabosra, vagy akár teljesen krémesre. Amikor kész, kóstoljuk meg, és ha kell, ízesítsük tovább. Sajtos tortilla chips-szel páratlan, de akármilyen ropogtatnivalót mártogathatunk bele. Ha több embert várunk vendégségbe, készítsünk dupla adagot, két avokádóból. Kisebb méretű, vékony húsú avokádóból is érdemes inkább kettőt venni.


Fagyos, reggeli banánturmix
Hozzávalók egy személyre:
  • 1 db banán, fagyasztva, darabolva
  • 2 dl tej
  • 1 ek méz
  • 4 ek cukrozott kakaópor
  • egy löttyintésnyi erős kávé

Ezt a receptet Nigella egyik könyvében olvastam, azóta pedig emlékezetből készítem, így lehetséges, hogy nem a pontos receptet írtam le, én így szoktam csinálni. A reggeli nagyon fontos, felkészíti a szervezetet a működésre, és az ekkor bevitt szénhidrát sem annyira káros, mintha ugyanazt vacsorára ennénk. Ha nincs kedvünk/időnk reggel sütögetni, készítsük el ezt a turmixot, mely mesésen hűvös és laktató. Azért is praktikus a recept, mert mindig van otthon egy-egy megbarnult banán: ezeket darabolva fagyasszuk le, és azt használjuk fel, hogy kellemesen jégkásás legyen.
Az elkészítés menete - meglepő módon - egyáltalán nem bonyolult: fogjunk minden hozzávalót, és turmixoljuk össze. A fagyott, kemény banán lehet, hogy kihívás lesz egyes masináknak, de érdemes megpróbálkoznunk vele. Ha bűnözni szeretnénk, még tejszínhabot is nyomhatunk a tetejére, reggel még úgyis szabad!



Liszt nélküli brownie
Hozzávalók egy téglalap alakú tepsihez:
  • 225 g jó minőségű étcsoki
  • 225 g vaj
  • 2 tk vaníliakivonat
  • 200 g kristálycukor
  • 3 felvert tojás
  • 150 g darált mandula
  • 100 g finomra vágott dió

Ez a recept szintén Nigellától származik, és csak egy rövid instrukciót adok hozzá: az életben legalább egyszer süsd meg! Nem érdemes megsérteni a világot és magadat azzal, hogy legalább egyszer nem kóstolod meg ezt a sűrű, cuppogós csokicsodát. Bár kell bele "anyag" bőven, semmit nem érdemes kispórolni belőle: amikor kiveszed a sütőből az első tepsivel, és az illattól az egész kerület megbódul, megérted, miért.
Először is melegítsük elő a sütőt a gázsütő 3-as fokozatán, majd a csokit lassú tűzön olvasszuk össze a vajjal. Amikor kész, vegyük le a gázról, és adjuk hozzá a cukrot és a vaníliát, majd tegyük félre kicsit hűlni. Ezután keverjük hozzá a felvert tojásokat, a mandulát és a diót, és mehet is egy nagyjából 24 centi hosszú, szögletes tepsibe. A könyv szerint kb. 25-30 percig kell sütni, egészen addig, amíg a teteje már szilárd lesz, de a belseje még csodásan folyós. Érdemes hűlni hagyni kicsit, hogy összeálljon, majd felkockázni, és rávetni magadat. Jó sokat ettem már belőle, így azt tapasztaltam, hogy 2 nap után a legjobb, sűrű, már-már grillázs állagú, végül feltűnt, hogyha készítés és hűlés után hűtőbe tesszük, rögtön elérjük ugyanazt az állagot. Láthatod, hogy nem nehéz elkészíteni, viszont az eredmény.. az, hogy most kaparom a falat legalább egy morzsáért belőle.

1 megjegyzés:

Hinyenc írta...

a fagyos bananturmix remek otlet!:)