2010. január 19., kedd

A divat bibliája

"Fashion is a religion. This is the bible." - szól a The September Issue című dokumentumfilm szlogenje. Be kell vallanom, a post nem túl aktuális, mivel a film bemutatója tavaly augusztusban volt, de addig nem akartam véleményt írni róla, amíg nem látom. Tegnap viszont sikerült megnézni, és elöljáróban annyit mondhatok, hogy ez az a film, melyet minden divatrajongónak látnia kell.

A The September Issue - nevéhez híven - a Vogue 2007 szeptemberi számának elkészülését mutatja be, a kezdő ötletektől a fotózásokon át a végső döntésekig. Hogy miért is kellett ebből filmet készíteni? A válasz egyszerű: a Vogue bevállalta azt a feladatot, hogy elkészítse minden idők legnagyobb (és ezt értsétek szó szerint) és legzseniálisabb lapszámát. Az eredmény egy 840 oldalas, kb. 2,5 kg súlyú szám lett, mely rengeteg munka, és annál is több szervezés árán került az újságosstandokra. A film legnagyobb szenzációja természetesen Anna Wintour volt, aki megengedte, hogy a szám elkészítésének teljes folyamatát filmre vegyék, bepillantást engedve a kulisszák mögé. Gondolom, mindenki unja már az Ördög Pradát visel-hasonlatot, ám aki csak azért nézi meg a filmet, hogy megbizonyosodjon róla, hogy az Anna-Miranda hasonlat jogos, az sem fog csalódni. Bár az előkészületeknél Ms. Wintour még mézes-mázos főnökasszonyként tűnik fel, de ahogy haladnak a cselekmények, egyre inkább látszik, hogy nem véletlenül az ő kezében van ez a kőkemény szakma.


Anna szinte sosem mosolyog - kivéve persze az üzletfeleknek, meg néha a fotósoknak -, és amikor egy-egy megszeppent asszisztens félve mutogatja neki az ötleteiket, csupán ennyit mond: "Szerinted ez elég erős anyag egy szeptemberi számba?". Ebből már a legtapasztaltabb fashioniszta is tudja, hogy az illető ötletei nem fognak bekerülni a lapba. Anna nemcsak az asszisztensekkel kemény, de a közvetlen munkatársaival is. Grace Coddington, egykori modell például autóbalesete után vált a Vogue kreatív igazgatójává, de Anna még az ő ötleteiben sem bízik vakon. Egy divatanyagát a lapszám elkészülése előtti ötödik napon fotóztatta újra, nem kis idegeskedést okozva ezzel Grace-nek, és az egész stábnak. A szám címlaplánya a divatikon Sienna Miller volt, és akinek ez a név nem mond eleget, képzelje el az alábbi képeket: Mario Testino fotóz, Jean-Paul Gaultier Coco Rochán mutatja be a következő kollekciójának darabjait, az Yves Saint Laurent vezető tervezője azon kesereg, hogy utálja a telet, de felbukkan Vera Wang, és Oscar de la Renta is. Mi más kellene még? Talán egy pohár bor, és egy kényelmes kanapé, de ezek nélkül is bátran ajánlom a filmet mindenkinek, aki szereti a divatot, és azoknak is, akik meg fogják szeretni.

Nincsenek megjegyzések: