2009. november 25., szerda

Az új trend: Fair Trade

Évről évre egyre butább trendek kerülnek napvilágra, és akad köztük számos olyan, mely nem csak értelmetlen, hanem környezetszennyező is. Ezen felbuzdulva megjelentek a "zöld" márkák is, melyek mostanra hatalmas divatot teremtettek a környezettudatosságból. A Fair Trade kifejezéssel ma már szinte minden ország divatlapjainak címlapján találkozhatunk, így nem árt nekünk is beállni a sorba.

Mostanában sajnos elérkeztünk arra a pontra, hogy már az olyan alapvető dolgok, mint a kávé is szennyezi a környezetet. Meglehetősen trendivé vált ugyanis az úgynevezett "kapszulás" kávé. Külföldön a Nescafé hozta be az újítást a Nespresso nevű gépével és kávékapszuláival, melyet azóta itthon, és máshol is koppintani kezdtek különböző gyártók. Hogy hogyan is működik ez az érdekes szerkezet? Nincs más dolgunk, mint megvásárolni a kapszulákat (melyeket természetesen minden létező ízben és erősségben megtalálunk), bedobni a gépbe, és kész is a kávénk. Zacc természetesen nem képződik, viszont szemét annál inkább: a kapszula nem lebomló műanyagból készül, így ha ezt az utat választjuk, akkor a kávénk nem csak pofátlanul drága (kb. 100 ft/csésze) lesz, de rengeteg plusz szeméttel terheljük vele a környezetünket.

A Bodum nevű áruház rendkívül találó kampánnyal kezdte el árusítani hagyományos, angol préselős kávéfőzőjét. Ahogy azt fent láthatjátok, a kampány szlogenje ("Make taste, not waste") alatt csupán néhány használt kávékapszula látható. Az áruház katalógusában felhívja a figyelmet a fair trade fontosságára, és arra, hogy milyen egyszerű módon lehetünk tudatosabbak ezen a téren.
Természetesen az ökotermékek a divat világába is beszivárogtak, mostanában egyre több külföldi street fashion-oldalon látom az embereket természetes vászonból készült táskával mászkálni. Sajnos Magyarország eléggé le van maradva ezen a téren, mert míg a külföldi H&M üzletek már nyáron felpakoltak szebbnél szebb, szinte fillérekért kapható biopamut pólókból, itthon e téren szegényes a kínálat. Nemrég a Glamour indított egy előfizetési akciót, mely során minden előfizetés mellé járt egy öko-bevásárlótáska. Nem érdemes azonban letörni, ha elszalasztottuk az akciót, ugyanis ilyen szatyrokat még itthon is olcsón kapunk. A Marks&Spencer például egy nagyon szimpatikus módot választott: a divatház összeállt David Downtonnal, a híres illusztrátorral, aki megálmodott néhány csodás ökotáskát. A szatyrokon olyan hírességek képe látható, mint Lily Cole, vagy Twiggy. Nekem az utóbbi verzió nagyon megtetszett, és a beígért októberi időponttól jártam is rendszeresen az üzletekbe, de a magyar polcokon még mindig nem találtam belőlük.

Biztos sokan örömmel veszik, hogy végre van egy hasznos divathóbort is, de persze nem elég nézelődni, nem árt néha cselekedni is. Csapj hát a karácsonyi kívánságlistádhoz egy szupertrendi ökotáskát, és nejlonszatyrok helyett hordd azt magadnál, hidd el, hetek alatt megtérül az ára, és a környezetednek is jót teszel vele.

Mit gondolsz a fair trade mozgalomról?

View Results
Create a Blog Poll

Nincsenek megjegyzések: